Hacendera
Installation. Mixed media: Terracotta pots, potter wheels, motors and electronics. Variable dimensions
2023

Hacendera is a chorus of rotating vessels whose continuous rotation produces a slow transformation of the clay that makes them up. On the one hand, into sound: the small collisions between one and another give rise to a continuous resonance of their interior spaces that spreads to the space of the room. On the other hand, into dust: friction erodes the clay surfaces of the vessels, leaving contact circles on their surface and producing a slow sedimentation of clay around their bases.
Each of Hacendera's pots rests on a potter's wheel. Every second wheel is connected to a small motor that drives its rotation. The pots, which are handmade and therefore slightly irregular, rub against each other and cause their neighbors to rotate. These small frictions propagate and communicate the rotation to the whole ensemble. And with the collisions, their sound and with it, the slow erosion of the clay into dust.
The simplicity of the ensemble, the delicate resonance of its movement and the gradual transformation of its material evoke in Hacendera a space of relationships between the making and unmaking of forms, cycles and equilibria. Hacendera, an old word from the rural context of Spain that names the work and time spent in the service of the commons, is a tribute both to the self-regulating cycles of matter as well as to human involvement in the maintenance of these processes.
Not by chance, the installation was produced with the help of the Hacendera Abierta, a group of people who meet periodically and voluntarily at the Cerezales Antonino y Cinia Foundation (Léon, Spain) to address a community approach to technology and the different possibilities that this concept can deploy in relation to the idea of territory.
Hacendera es un coro de vasijas en rotación cuyo giro continuo produce una lenta transformación del barro que las conforma. Por un lado, en sonido: las pequeñas colisiones entre unas y otras dan lugar a un continuo resonar de sus espacios interiores que se propagan al espacio de la sala. Por el otro, en polvo: el roce erosiona las superficies de barro de las vasijas, dejando como rastro círculos de contacto en su superficie y produciendo una lenta sedimentación de arcilla alrededor de sus bases.
Cada una de las vasijas de Hacendera descansa sobre un torno de alfarería. Uno de cada dos tornos está conectado a un pequeño motor que impulsa su rotación. Las vasijas, hechas a mano y, por tanto, ligeramente irregulares, rozan entre sí y hacen girar a sus vecinas. Estas pequeñas fricciones se propagan y comunican la rotación a todo el conjunto. Y con las colisiones, su sonido y con este, el lento deshacerse del barro en polvo.
La simplicidad del conjunto, el delicado resonar de su movimiento y la tranformación gradual de su materia evocan en Hacendera un espacio de relaciones entre el hacerse y deshacerse de formas, ciclos y equilibrios. Hacendera, una antigua palabra del contexto rural leonés que nombra el trabajo y tiempo prestado al servicio del común, es un canto tanto a los ciclos de autoregulación de la materia como a la implicación humana en el mantenimiento de estos procesos.
No en vano, la pieza fue producida con ayuda de la Hacendera Abierta, un grupo de personas que se reúnen periódica y voluntariamente en la Fundación Cerezales Antonino y Cinia (Léon) para abordar una aproximación comunitaria a la tecnología y las distintas posibilidades que ese concepto puede desplegar en relación a la idea de territorio.
Selected shows:
2023 | La balsa. Tres actos para una intemperie. Fundación Cerezales Antonino y Cinia |
Selected publications:
2024 | Juan José Santos, Abelardo Gil-Fournier. Fundación Cerezales Antonino y Cinia Artforum (March) |
2024 | Abelardo Gil-Fournier, Alfredo Puente, La balsa. Abelardo Gil-Fournier en conversación con Alfredo Puente Revista Concreta 23. La composición activa de la presencia. Eds. Jara Rocha & Nicolas Malevé |