As a Mutely Vibrating Consonant

Installation. Mixed media: bamboo, silk, support structures, modified spotlights, parabolic mirrors, optical lenses, nichrome wire and electronics. Variable dimensions.
2023

Since the 19th century, the schlieren (German for "impurities") technique has made it possible to see and photograph minute optical disturbances such as those caused by temperature differences in the air in a room. Since then it has been used to visualise air currents and to trace their paths inside models of buildings, wind tunnels or in medical imaging.

Co-produced by the Foundation Cerezales Antonino y Cinia and the Academy of Musical and Performing Arts in Prague, the installation - which takes its name from the poem Schliere im Aug by Paul Celan - presents the elements that make up this mechanism (parabolic mirrors, spotlights, lenses and projection screens) in a space open to the wandering of visitors. While walking between the silk screens and bamboo tutors, the movement of the bodies generates currents that these same devices visualise. In between, like a sustained exhalation in time, gazes and air currents - body and image - dissolve, like a silent, vibrating consonant.

La técnica de Schlieren (impurezas en alemán) ha permitido desde el siglo XIX ver y fotografíar perturbarciones ópticas mínimas tales como las causadas por diferencias de temperatura en el aire de una sala. Desde entonces ha sido empleada para visualizar corrientes de aire y trazar sus recorridos en maquetas de edificios, túneles de viento o imágenes médicas.

Coproducida por la Fundación Cerezales Antonino y Cinia y la Academia de Artes Musicales y Escénicas de Praga, la instalación -que toma el nombre de unos versos del poema Schliere im Aug de Paul Celan- presenta los elementos que componen este mecanismo (espejos parabólicos, focos, lentes y pantallas de proyección) en un espacio abierto al deambular de los visitantes. Al caminar entre las pantallas de seda y los tutores de bambú, el movimiento de los cuerpos genera corrientes que estos mismos dispostivos visualizan. En medio, como una exhalación sostenida en el tiempo, miradas y corrientes de aire -cuerpo e imagen- se disuelven, como muda consonancia vibrante.

Selected shows:

2024 Apories sobre l'aire. Bòlit. Centre d'Art Contemporani de Girona
2023 La balsa. Tres actos para una intemperie. Fundación Cerezales Antonino y Cinia

Selected publications:

2024 Juan José Santos, Abelardo Gil-Fournier. Fundación Cerezales Antonino y Cinia Artforum (March)
2024 Abelardo Gil-Fournier, Alfredo Puente, La balsa. Abelardo Gil-Fournier en conversación con Alfredo Puente Revista Concreta 23. La composición activa de la presencia. Eds. Jara Rocha & Nicolas Malevé