Me gusta. Fábrica de visión mineral

Filed under: 2015
Photo courtesy of EX Arte Electrónico Experimental
Santa Lucia, Francesco del Cossa (1472-1473) Santa Lucia, Francesco del Cossa (1472-1473)
Photo courtesy of EX Arte Electrónico Experimental
Photo courtesy of EX Arte Electrónico Experimental

Esta intervención, pensada para escaparates, vitrinas u otros dispositivos pantalla, consiste en una caja de luz que replica en forma y lenguaje los rótulos característicos de la publicidad de fin de siglo. La caja termina en un falso espejo, que cuando es observado desde la cámara de un móvil o tablet muestra un icono de otra forma invisible a los ojos.

El icono oculto, apreciable sólo a través de cámaras digitales, es una reelaboración del cuadro de Santa Lucía del pintor del quattrocento Francesco del Cossa, en el que ella sostiene con su mano una planta con dos ojos en los extremos. En el espejo mirado desde el móvil, la mano de Facebook aparece con el mismo gesto, sosteniendo dos ojos.

La caja hace alusión a la “visión mineral” y al “monitor”, nombre con el que se designaba al trabajador que guiaba el cañón de agua con el que el oro era extraído en las minas del XIX. En ambos casos, un contexto de industrialización y extracción es apelado: el de la mirada como medio o lugar, extraído y convertido en recurso y mercancía.

Este es el contexto que da forma a la intervención, en el que escaparates, pantallas y dispositivos móviles aparecen reunidos como enclaves configuradores de una mirada-materia, de una visión mineral.

This is an intervention, designed for store windows, cabinets or other display devices, that consists of a light box that replicates in form and language the characteristics of printed ads in the public space in the turn of the 20th century. The box ends with a false mirror; when viewed from the camera of a smartphone or tablet, an icon behind the mirror becomes visible to the eyes.

The hidden icon -noticeable only through digital cameras- is a rework of the portrait of Saint Lucia, by Quattrocento painter Francesco del Cossa, that depicts her holding in her hand a plant with two eyes on the ends. When viewed from the mobile device, Facebook's hand appears with the same gesture, holding two eyes.

The box refers to the "mineral vision" and to the "monitor", the name given to workers that guided a water cannon whose jet was used to extract gold in the open mines of the 19th century. In both cases, a context of industrialized extraction is appealed: the gaze as mineral media, extracted and transformed into resource and commodity.

This is the context that gives rise to the intervention: store windows, displays and smartphones are grouped together as key shapers of a material gaze, a mineral vision.

Henry Sandham - The Monitor A miner using a hydraulic jet to mine for gold in California, from The Century Magazine January 1883. Source: Wikipedia
/ (1 of 4)